woensdag 20 december 2006

Of Walen dom zijn

Het is nooit mijn bedoeling geweest om hier een standpunt in te nemen met betrekking tot politiek. Als reflectie op enkele discussies de afgelopen dagen, zal ik eenmalig een standpunt verdedigen.

Eerst zou ik willen vragen om mijn positie niet te vereenzelvigen met de personen of partijen dewelke ik verdedig. Ik ga niet steeds akkoord met hun volledige doen en laten, ik probeer wel begrip op te brengen. En ik neig naar rood, ja, vuile sos raakt me dan ook allerminst ;-). (Aan de knokploeg van de cd&v: ik leef op een onderduikadres, buiten Maaseik.)

De hele polemiek die is ontstaan rond de fake RTBF-uitzending van 13 december ontlokte een discussie met enkele christendemocratische zieltjes, maarten en steven.

In eerste instantie moest RTBF zich neutraal opstellen én was de ethische code van de journalistiek doorbroken. Persoonlijk heb ik dat anders begrepen. Ik kijk ook liever door de bril van de communicant dan door een politieke (met getinte glazen), cfr. eerdere post.

Tweede punt, PS’ers zijn per definitie corrupte, onbekwame politici zonder visie die niets liever doen dan hun behoefte op alles wat Vlaams klinkt, smaakt of ruikt. Voorbeelden: Picquét, Di Rupo, Onkelinx, PS Charleroi…
Is het onlogisch dat Wallonië een verdere staatshervorming tegenwerkt? Is het abnormaal dat de Walen een eigen agenda hebben? Als ik het goed begrijp is het normaal dat Leterme in naam van het electoraal gewin flamingante uitspattingen in de media werpt, terwijl Waalse politici boemannen zijn als ze hun poppenkast opvoeren?
Electoraal gewin, de werkelijke boeman in het rollenspel. Politici zeggen niet wat ze menen en menen niet wat ze zeggen? Waarom er dan zo zwaar aan tillen? Zolang ze ons niet teveel belachelijk maken in het buitenland, zal het mij worst wezen (gratis gekregen worst, cfr. Wuste? ;-)).
PS’ers zijn corrupt! Politici zijn mensen, geëngageerde mensen maken ook fouten. Stereotypering is een leuk middel om je punt te maken, echter weinig nuancerend.
Misschien moet de PS ook maar eens een naamsverandering/"vernieuwing" doorvoeren? Heeft de CVP ook niet meteen windeieren gelegd, een schone lei...

Die Walen, die moeten beter begeleid worden! Die zijn toch niet bekwaam.
Het mag duidelijk zijn dat de Waalse levensopvatting en die van de gemiddelde Vlaming niet bepaald overeenkomen. In de politiek zorgt dit cultuurverschil dan ook voor een clash wanneer er geen wederzijds begrip is. Daar bovenop reikt deze stelling terug naar het paternalisme, dat Wallonië jarenlang ten opzichte van Vlaanderen heeft opgevoerd en waar Vlamingen indertijd ook niet blij mee waren. Lessen trekken of moet de geschiedenis zich herhalen?

Die Walen, die, die, zijn gewoon dom. Een onderliggende gedachte tijdens een vrij groot deel van de discussie, die toen ze uitgesproken werd, meteen genuanceerd werd en dan teniet gedaan. Desondanks vat deze krasse uitspraak de hele discussie vanuit het standpunt van mijn vrienden christendemocraten samen. Die Walen kunnen niet met ons Vlamingen mee en wij wensen dat analytisch op te lossen door zoveel mogelijk portefeuilles los te koppelen van de federale regering om onder te brengen in de gewestsregeringen/-raden. België op twee snelheden in feite, waarin de schildpad in dit geval niet verwacht wordt de haas bij te halen en als ze dat doet dan kunnen we misschien terug gaan centraliseren???


De Waalse agenda predikt vanzelfsprekend dat het geld eerlijk verdeeld moet blijven en dat waar er minder geld is, meer geïnvesteerd moet worden. Een solidariteitsgedachte die niet bijster goed samen lijkt te gaan met het gedachtegoed van de tandem cd&v/nva. Als je als cd&v in zee gaat met een Vlaamsgezinde partij dan ga je de Belgische staat toch niet blijven verdedigen? Respect, de leuze van de cd&v tijdens de gemeenteraads- en provincieraadsverkiezingen eerder dit jaar, is ver te zoeken als het gaat over respect voor Wallonië.

Democratie. Dat de parlementaire democratie een mythe is, is duidelijk. Het volk kiest echter nog steeds en het volk is niet dom. Jij zal ook jouw keuze maken vanuit jouw persoonlijke drijfveren, net zoals ik die van mij maak (al dan niet strategisch of uit buikgevoel). Democratie, dan zou het VB aan de touwtjes trekken? In Vlaanderen zou dat helaas inderdaad zo zijn, al zijn hier tal van tegenargumenten op te verzinnen. Op federaal niveau gaat deze vlieger in geen geval op.

Mijn eigen leven gaat zijn gangetje, ik heb weinig of geen tekorten en ik ben behoorlijk gelukkig. Zou een doorgedreven confederalisme mij, Vlaming, gelukkiger maken? In geen geval, het lijkt enkel in de kaart te spelen van het separatisme.


Hebben sossen nog steeds een bekrompen visie of eerder een andere? Je vous donne la parole…;-)

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat kan je daar nog aan toevoegen?
Tijden veranderen, nu zijn we in een tijd beland waar solidariteit met je landgenoot bestempeld wordt als 'rood' gedrag. Waarbij de negatieve ondertoon vaak opvallender is dan de woorden zelf.

Oppositiepartijen zijn er om oppositie te voeren. Een sterke profilering van de eigen partij is daarbij ongetwijfeld een noodzaak. Spijtig genoeg is het soms moeilijk om zich te profileren zonder van zichzelf een karikatuur te maken. De oranje ridder die de Vlaming van het rode franstalige monster zal redden.
Een monster dat 'intellectueel niet in staat is om de taal des ridders te spreken' en aldus uit het koninkrijk verbannen moet worden.

Nee meneer, Walen zijn niet dom. Grappig dat een Vlaming dat zegt terwijl zijn 'eigen volk' zijn stemt weg gooit aan extremisme.

De C in CD&V staat die niet voor Christelijk?
Stond er niet iets in dat ene boek,de bijbel genaamd, over uw naaste beminnen zoals uzelf?

Jorre zei

... en toch had het mooi gestaan in Europa, een unie van zo'n dikke twintig miljoen nederlandstaligen. Ik ben niet geel en zeker niet bruin, maar Amsterdam had ook mijn hoofdstad mogen zijn.

Bovendien: een goei voetbalploeg, hoogstwaarschijnlijk aangevoerd door Tim Matthys.

O ja, en Brussel "Nedervlaams"!

Timos zei

Een unie van Nederlandstaligen had zeker niet misstaan binnen Europa. Ik vraag me wel af of ze overeen zouden gekomen zijn.

Matthys kan nog steeds aanvoerder worden van die Amsterdammers, niet? Hij heeft mijns inziens alleszins genoeg capaciteiten :-).

Ik had iets meer reactie verwacht vanuit cd&v hoek. Of was zwijgen nu toestemmen? ;-) Beetje olie op het vuur.